4 vragen en antwoorden over de collectieve AOV voor Zorg&Co leden

 Terug

Als zelfstandige zorgprofessional ben je continu bezig met het zorgen voor anderen. Maar zorg je ook goed voor jezelf? Ook jij als zorg zzp’er kunt ziek worden en voor een korte of langere periode uitvallen. Als ondernemer werkt dit anders dan in loondienst. Je dient zelf een AOV, oftewel een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Maar hoe werkt dit allemaal? Is een AOV verplicht? Hoeveel kost het en hoe vraag je het aan?

We beantwoorden al je AOV vragen in deze blog. Maar eerst vertellen we je over de nieuwe, collectieve AOV van Zorg&Co

De collectieve AOV van Zorg&Co

Als ondernemer binnen Zorg&Co sta je niet alleen. Speciaal voor jou en je medeleden biedt Zorg&Co in samenwerking met Avéro Achmea en CommonEasy een collectieve AOV aan. Zo heb je altijd een inkomens vangnet in geval van ziekte of langdurige arbeidsongeschiktheid. 

 

AOV Zorg&Co: de voordelen

Wanneer je je aansluit bij de collectieve AOV van Zorg&Co kun je rekenen op een aantal grote voordelen. Zo wordt je premie naar rato berekend. Dit houdt in dat je premiebedrag afhangt van de door jou gewerkte uren. Wanneer je een maand niet werkt betaal je dus ook geen premie. Ook is de AOV voor iedereen toegankelijk en hoef je niet door een zware keuring te gaan tijdens het aanmeldproces. Ten slotte zorgen we ervoor dat je nooit oververzekerd bent. De verzekerde omzet is namelijk gemaximeerd tot het bedrag wat ook verzekerd zou zijn als je in loondienst zou werken. Vind je het toch fijner om een hoger bedrag te verzekeren? Geen probleem, dan regelen we dat!

Oh, en ook niet onbelangrijk: je kiest zelf je eigen risico (3, 6 of 24 maanden). Voor een zo laag mogelijk maandbedrag kies je voor 24 maanden in combinatie met CommonEasy. Via CommonEasy regel je samen met andere leden eenvoudig en betaalbaar een vangnet tegen arbeidsongeschiktheid. Zo heb je ook binnen die 24 maanden altijd direct toegang tot uitbetaling bij ziekte. Meer info over CommonEasy vind je hier.

 

Vraag 1: is een AOV verplicht?

Het kabinet zou zzp'ers verplicht willen laten verzekeren tegen verlies van inkomsten door (langdurige) ziekte of arbeidsongeschiktheid. De verplichte AOV zou dan worden verstrekt door het UWV. 

Met de collectieve AOV van Zorg&Co pakken we dit zelf op. Wij zijn namelijk van mening dat ondernemers zelf kunnen beslissen of ze zelfstandig willen sparen voor mindere maanden, zich willen aansluiten bij een collectieve AOV of kiezen voor een broodfonds. 

 

Vraag 2: hoeveel kost een AOV?

Prijzen van een AOV verschillen per verzekeringsmaatschappij. Weten hoeveel premie jij zou betalen bij de collectieve AOV van Zorg&Co? Check de rekentool hier (volgt).

 

Vraag 3: is de premie aftrekbaar?

De AOV premie is fiscaal aftrekbaar. Erg fijn, want dat betekent dat je minder belasting hoeft te betalen (inkomstenbelasting). Als lid van Zorg&Co kun je gratis gebruik maken van de financiële diensten van Plaza. Boekhouders Paul en Mark kunnen samen met jou - of in jouw opdracht - deze aangiftes oppakken. Meer weten hierover? klik hier.

 

Vraag 4: hoe meld ik me aan voor de collectieve AOV van Zorg&Co?

Het aanmeldproces voor de collectieve AOV van Zorg&Co is zo gebeurd. Hieronder zie je het 3-stappenplan:

 

  • Stap 1

De AOV is beschikbaar voor alle leden van coöperatie Zorg&Co. Nog geen lid? Neem dan contact op met Anique. Wel lid? Vul dan meteen dit formulier in.

 

  • Stap 2

We gaan je ingevulde formulier bekijken en checken of je in aanmerking komt voor de AOV. Daarna nemen we contact met je op om je verder aan te melden.

 

  • Stap 3

Alle info is verzameld en je bent aangemeld. Je bent nu officieel lid van de Zorg&Co AOV!

 

Meer weten over de Collectieve AOV van Zorg&Co? Lees hier alles over de AOV en meld je aan! 

Deel dit artikel
3 min. lezen       22 maart 2021
ZORG&CO