Start aanmelden voor scholingen     Bekijk al onze scholingen

« Terug

In gesprek met elkaar

Gegeven door: Anna Maria Brasse

Communiceren doen we aan de lopende band, soms met aandacht en heel vaak op onze automatische piloot ervan uitgaande dat de ander ons wel begrijpt. Maar is dat wel zo?

Communiceren begint met luisteren, en horen we echt wat de ander wil zeggen? Daarvoor heb je handigheden zoals het herhalen van hetgeen er gezegd wordt in je eigen woorden (parafraseren), dit te verifiëren en zo nodig bij te stellen.
Hoe fijn is het als iemand echt gehoord wordt in wat zij/hij wil overbrengen!

Er zijn ook verhalen die alle kanten uitgaan door emoties bijvoorbeeld, en dan helpt de kunst van het samenvatten, hetgeen orde en duidelijkheid schept. Zijn de (ant)woorden te vaag of te oppervlakkig, dan kun je de techniek van het doorvragen gebruiken, maar niet alle vragen lenen zich hiervoor.

Ook kennen we allemaal wrevel of ergernis rondom het gedrag van een ander en hoe kunnen we er voor zorgen dat zij/hij dit te weten komt en er iets aan kan doen? Dat vraagt om feedback en die is gebonden aan strikte regels om respectvol en effectief te kunnen zijn.

Ook in een overleg wil je graag dat er naar je geluisterd wordt, maar hoe krijg en hou je de aandacht van de anderen voor hetgeen je te zeggen hebt?

Let op

Meld u zich voor de eerste keer voor een scholing aan, dan dient u zich eerst te registreren. Bent u al geregistreerd dan kunt u direct inloggen.

Inloggen of Gratis registreren

Data

Nog 6 van de 6 plaatsen beschikbaar.

  • 14:30u tot 17:00u 28-08-2024

Prijs info

Gratis

Let op

Meld u zich voor de eerste keer voor een scholing aan, dan dient u zich eerst te registreren. Bent u al geregistreerd dan kunt u direct inloggen.

Inloggen of Gratis registreren
ZORG&CO